Het nut van functioneel beheerders
Doorgaans functioneren zowel de gebruikers van informatiesystemen als de ICT afdeling binnen een bedrijf voldoende. Toch kan er dan sprake zijn van een serieus probleem. Gebruikers die regelmatig klagen over de ICT-afdeling omdat ze zich niet begrepen voelen of weinig oplossingen krijgen voor hun problemen. De ICT afdeling voelt zich op zijn beurt niet gewaardeerd. Voortdurend worden ze bestookt door gebruikers die van alles vragen. Het probleem is dus wederzijds onbegrip.
Als functioneel beheerder ben jij de spin in het web wat betreft informatiebeheer. Tijdens deze opleiding ga jij dan ook alles leren over dit interessante vakgebied. Door de praktische insteek weet jij je weg te vinden na het afronden van deze opleiding. -> meer informatie
Probleem: kennisverschil tussen ICT’ers en gebruikers
Er is een duidelijk verschil in kennis tussen de ict’ers binnen een bedrijf en de gebruikers van de informatiesystemen. Ict’ers binnen een bedrijf zijn doorgaans vooral applicatiebeheerders. Ze beschikken over veel technische kennis van een applicatie. Ook weet hij prima hoe een informatieststeem moet worden ontwikkeld en ingericht. Gebruikers van informatiesystemen hebben veel proceskennis. Bovendien hebben ze vaak uitgesproken wensen wat betreft de ondersteuning van het informatiesysteem.
De applicatiebeheerder heeft doorgaans te weinig kennis van bedrijfsprocessen, en de gebruikers hebben doorgaans te weinig kennis van de mogelijkheden die een informatiesysteem biedt. Gevolg is dat de ondersteuning van het bedrijfsproces door het informatiesysteem te wensen overlaat.
Applicatiebeheerder en gebruikers van kennis voorzien
In theorie zijn er twee oplossingen mogelijk. De eerste oplossing is om de applicatiebeheerder te voorzien van kennis van bedrijfsprocessen en de eindgebruikers te voorzien van meer kennis van de mogelijkheden van informatiesystemen. Voor deze oplossing wordt vaak gekozen in kleine en middelgrote bedrijven. Dit oplossing wordt vaak gekozen is vaak niet de juiste oplossing omdat zowel de applicatiebeheerder als eindgebruiker hele andere ambities en talenten hebben.
Oplossing: inzetten van een functioneel beheerder
Een betere oplossing is het inzetten van een functioneel beheerder. Dit biedt een kwalitatief betere en structurelere oplossing. De functioneel beheerder heeft doorgaans de ambitie en de kwaliteiten om een tactische rol te spelen. Hij kan de noodzakelijke verbindende schakel zijn tussen de gebruikers van informatiesystemen en de IT afdeling. De door de IT afdeling ontwikkelde applicaties kunnen daadwerkelijk een toegevoegde waarde krijgen. De functioneel beheerder zorgt er immers voor dat de applicaties aansluiten bij de wensen van de gebruikers en de processen op de werkvloer. Ook krijgen gebruikers van informatiesystemen de ondersteuning die ze verwachten. Bovendien kan de functioneel beheerder door de ICT afdeling voorgestelde wijzigingen vertalen naar bedrijfsprocessen. Dat maakt de voorgestelde wijzigingen ook voor de gebruikers acceptabel. De kans is daardoor groter dat de voorgestelde wijzigingen daadwerkelijk worden ingevoerd.
Aanbevolen boeken

De functioneel beheer bundel 2
