Gebruiksbeheer
Gebruiksbeheer is één van de clusters met processen in het BiSL framework. Het cluster 'Gebruiksbeheer' beschrijft de processen die ervoor zorgen dat de gebruikers van het informatiesysteem in hun dagelijks werk optimaal ondersteunt worden.
Binnen het cluster zijn drie onderwerpen te onderscheiden:
1. Gebruikersondersteuning
Een belangrijk onderdeel van gebruiksbeheer is het directe contact met en ondersteuning van de eindgebruiker. In de praktijk begint dit vaak met een melding van de gebruiker. Deze melding kan bijvoorbeeld een vraag, probleem of wens zijn over de werking of het gebruik van het informatiesysteem.
Naast het reactieve contact op basis van een melding wordt er ook proactief contact gezocht met de eindgebruiker. Het gaat hierbij dan om het aanbieden van opleidingen en instructies. Ook het informeren over nieuwe ontwikkelingen rond het informatiesysteem met bijvoorbeeld een nieuwsbrief horen tot de verantwoordelijkheid van functioneel beheer.
2. Beheer bedrijfsinformatie
Onder beheer bedrijfsinformatie wordt de zorg voor een actuele en correcte inhoud van het informatiesysteem verstaan. Een belangrijk onderdeel van bedrijfsinformatie is ook het invoeren van de juiste inrichting in het informatiesysteem. In een boekhoudsysteem kunnen dit bijvoorbeeld tarieven of btw-percentages zijn. Deze gegevens hebben grote invloed op alle bedrijfsinformatie in het systeem en daarmee ook op het resultaat van het bedrijfsproces dat in het informatiesysteem uitgevoerd wordt. Daarom worden deze gegevens door functioneel beheer ingevoerd en niet door gewone gebruikers.
3. Operationele ICT aansturing
Functioneel beheer stuurt vanuit dit onderdeel de ICT-dienstverlener aan op operationeel niveau. Wanneer het informatiesysteem niet werkt zoals verwacht of gewenst dan kan functioneel beheer de leverancier van het systeem inschakelen om dit te verhelpen.