Key user
Een Key user is een belangrijke schakel tussen functioneel beheer en de gebruikersorganisatie. Een key user is de vertegenwoordiger van zijn of haar medegebruikers en daarmee een belangrijk aanspreekpunt voor functioneel beheer.
Een Key user is een gewone medewerker binnen een afdeling, maar wel iemand met meer kennis en ervaring van het informatiesysteem. Daarnaast heeft de key user ook interesse in en affiniteit met ICT. Bij vragen of wensen vanuit de afdeling komen de collega's als eerste bij de key user terecht. De key user vangt hiermee de eerste vragen af en kan ook helpen bij het doen van een melding voor functioneel beheer.
Wat doet een Key user?
Een key user heeft meer kennis van het informatiesysteem dan een gewone eindgebruiker en is daarmee de ideale vraagbaak voor collega's. Omdat een key user ook gewoon een directe collega is binnen de afdeling is het stellen van een vraag laagdrempelig. Aan de andere kant weet de key user precies wat er speelt binnen de afdeling en kan daarmee problemen of wensen verzamelen en uitfilteren wat belangrijk is voor functioneel beheer. Om ervoor te zorgen dat de key user voldoende kennis heeft en op de hoogte blijft moet hij door functioneel beheer goed ondersteund worden. De key user moet opgeleid worden en daarnaast ook regelmatig op de hoogte gehouden worden van relevante ontwikkelingen.