Spectr News Theme

Thuiswerken en toch zichtbaar zijn

Vrijdag 9 Oktober 2020, 15:33

Weten wat er in de organisatie speelt is erg belangrijk als functioneel beheerder. Maar hoe houd je contact met de mensen op de werkvloer in een tijd waarin thuiswerken de norm is? Thuis zijn er geen wandelgangen en er is ook geen koffieautomaat waar je je informatie vandaan kunt halen. Je zult dus beter je best moeten doen om zichtbaar te zijn en op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in de organisatie.


Opleiding Functioneel Beheerder bij NHA

Als functioneel beheerder ben jij de spin in het web wat betreft informatiebeheer. Tijdens deze opleiding ga jij dan ook alles leren over dit interessante vakgebied. Door de praktische insteek weet jij je weg te vinden na het afronden van deze opleiding. -> meer informatie

Hoe wordt je zichtbaar?

Elk contact met een gebruiker vergroot je zichtbaarheid, maar niet elk contact levert je evenveel op. Een eenvoudige melding van een gebruiker kun je vaak prima via de mail afhandelen. Dat levert je een tevreden gebruiker op, maar verder niets. Wat als je de gebruiker in dit geval gewoon eens opbelt? Op die manier versterk je het contact en hoor je direct wat diegene nog meer bezighoudt. Wellicht heeft diegene nog meer vragen die je direct kunt beantwoorden. Daarmee voorkom je weer aan aantal nieuwe meldingen. Als je de gebruiker toch aan de lijn hebt, kun je ook direct vragen naar nieuwtjes van de werkvloer. Zo behaal je zowel voor de gebruiker als voor jezelf een optimaal resultaat. De gebruiker heeft al zijn vragen kunnen stellen en jij bent weer volledig op de hoogte van wat er speelt.

Videospreekuur

De wandelgangen zijn voor zowel jou als functioneel beheerder als voor de gebruiker een laagdrempelige manier om aan informatie te komen. Het thuiswerken verhoogt de drempel om spontaan met elkaar in contact te komen. Je zult dus actief iets moeten doen om spontaan contact tot stand te brengen. Met een digitaal videospreekuur kun je de drempel richting de gebruikers verlagen. De gebruikers weten dan dat je beschikbaar bent voor vragen en dat ze je niet storen. Daarmee zorg je er ook nog eens voor dat je niet de hele dag door met gebruikers aan de telefoon zit.

Ken je omgeving

Niet iedereen die je graag wilt spreken komt vanzelf naar je toe met een vraag. Het is daarom goed om te weten wie je belanghebbenden zijn. Oftewel welke mensen houden jou aan het werk? Uiteraard zijn dit eindgebruikers, maar denk ook aan een projectmanager, leverancier of collega functioneel beheerder. Maak een lijst van de belanghebbenden die je graag weer eens wilt spreken. Nu je deze lijst hebt hoef je nog maar één ding te doen. Contact opnemen! Bel ze gewoon eens op. En als ze toevallig in de buurt wonen kun je nog beter fysiek afspreken. Ga lekker naar buiten voor een wandeling of maak een lunchafspraak bij een restaurant. Zo steun je ook nog eens de lokale middenstand.


Aanbevolen boeken

ASL 2 - Pocketguide

ASL 2 - Pocketguide

€ 21,26
Deze pocketguide geeft een introductie tot het framework ASL 2, een evolutionaire vernieuwing van het in 2001 ..