Spectr News Theme

Er is bij functioneel beheer veel minder druk om een melding direct op te lossen

Donderdag 25 November 2021, 12:14

Een opleiding tot netwerkbeheerder afronden, maar nu aan het werk als Functioneel Beheerder office 365. Wij spraken Danny Brkovic over het opmerkelijke pad dat hij aflegde en over zijn huidige rol bij onderzoeksinstituut Deltares.

Naam:
Danny Brkovic
Functie:
Functioneel beheerder Office 365
Organisatie:
Deltares

Waar komt je interesse voor ICT vandaan?

"Op 7-jarige leeftijd kwam ik voor het eerst met een computer in aanraking. Ik was direct erg nieuwsgierig en ik wilde er direct alles van weten. Het begon met een beetje gamen, maar de computers waren in die tijd nog niet al te stabiel. Wanneer de computer dan volledig vastliep of er een blauw scherm tevoorschijn kwam, ging ik op onderzoek uit. Zo leerde ik steeds meer van hoe een computer in elkaar zat. Daardoor was ik ook steeds meer bezig met het volledig naar wens configureren van Windows tot en met het bouwen van mijn eigen computer. Als kind wilde ik eigenlijk dokter worden, maar langzaam veranderde dat steeds meer richting ICT. Dat ben ik uiteindelijk ook gaan studeren."

Welke opleiding heb je gedaan?

"Ik ben begonnen met de opleiding tot ICT Beheerder. Door mijn opgebouwde kennis ging dit vrij soepel. Hierna wilde ik graag verder leren. Ik had de keuze om richting netwerkbeheer of meer richting programmeren te gaan. Ik heb voor netwerkbeheer gekozen omdat je daar echt de combinatie van software en hardware hebt. Dit was een hele goede keuze en ik heb hier veel geleerd. Mijn eerste praktijkervaring met netwerkbeheer was bij Mammoet. Tijdens mijn afstudeeropdracht heb ik daar een test netwerk en de monitoring hiervan ingericht".

Wilde je na je afstuderen niet verder bij Mammoet?

"Bij Mammoet werkte ik eigenlijk op de servicedesk. Een deel van mijn tijd kon ik besteden aan het stukje netwerkbeheer. Er bleek echter geen ruimte te zijn om meer met netwerkbeheer te doen. Toevallig bestond de servicedesk van Mammoet voor een deel uit gedetacheerde medewerkers van QISS IT. Zo kwam ik met dat bedrijf in contact en zij wilden me ook graag hebben. Omdat ik toe was aan een nieuwe uitdaging ben ik daar aan de slag gegaan."

Hoe ben je bij Deltares terechtgekomen?

"Mijn eerste opdracht via detacheringsbureau QISS IT was bij Volker Wessels. Daar ben ik het hele land doorgereisd voor een Windows migratie. Dit was een leuke en uitdagende opdracht waarbij ik op locatie het aanspreekpunt was voor de klant. Zo konden de technische mensen rustig hun werk doen. Na afloop van dit project wilden ze me ook graag overnemen, maar hun aanbod sloot niet helemaal aan op wat ik zocht. De opdracht was heel leuk, maar ik wilde toch meer met netwerkbeheer doen. Via QISS IT ben ik toen op de servicedesk bij Deltares gekomen. Daarbij was het wel de intentie om door te stromen richting netwerkbeheer."

Wat deed je bij Deltares op de servicedesk?

"Ik behandelde allerlei soorten vragen. Zowel op het gebied van hardware als software. Daarbij deelde ik de verantwoording over de telefoniecentrale, on-site ondersteuning en het bieden van telefonische ondersteuning voor de gebruikers binnen de organisatie. Heel uiteenlopende taken dus, maar uiteindelijk bleek ook hier te weinig werk op het gebied van netwerkbeheer. Toen ik dat doorhad heb ik naar mogelijkheden gekeken om een traineeship voor ethisch hacken te volgen. Bij netwerkbeheer had het stukje beveiliging namelijk altijd al mijn interesse. Bij een eerste kennismaking bleek echter dat er een vrij hoog kennisniveau gevraagd werd. Daar voldeed ik simpelweg niet aan."

Hoe heb je de overstap gemaakt van de servicedesk naar functioneel beheer?

"Ik had inmiddels heel veel kennis van IT systemen, maar ik was een beetje uitgekeken op het werk bij de servicedesk. Ik heb toen goed nagedacht over welke taken ik allemaal deed bij de servicedesk en wat ik daar specifiek leuk aan vond. Daar kwam vooral het stukje als beheerder van de telefoniecentrale naar voren. Ik was daar echt de schakel tussen de gebruikers en de technische mensen. Dat was dus eigenlijk al een stukje functioneel beheer en die rol vond ik erg interessant. Dat heb ik toen aangegeven bij mijn manager. Nu zo’n anderhalf jaar geleden kwam hij naar me toe. Ze zochten een opvolger voor de beheerder van Office 365 die op korte termijn het bedrijf zou komen te verlaten. Ze zagen in mij de ideale opvolger."

Hoe was je start als functioneel beheerder?

"Mijn inwerkperiode duurde eigenlijk maar twee weken. Daarna zag iedereen mij als de functioneel beheerder Office 365. Uiteraard was mijn kennis nog heel beperkt, dus dat was best een grote verantwoordelijkheid. Dat was soms best pittig, maar ik ben er gewoon vol voor gegaan. Inmiddels ben ik mede door het volgen van een aantal trainingen gespecialiseerd in Exchange (Outlook), Teams en Sharepoint."

Hoeveel functioneel beheerders zijn er bij Deltares voor Office 365?

"Het beheer van Office 365 doen we met z’n tweeën. In totaal werken er ongeveer 50 mensen binnen Deltares aan de IT. De IT is onderverdeeld in 3 teams. Het functioneel beheer valt onder het team advies en projecten. Daarnaast hebben we de afdeling user services & support waar ook de servicedesk onder valt. Het derde team is ICT infra die verantwoordelijk is voor de hele technische kant."

Wie zijn je eindgebruikers en hoe verloopt het contact met hen?

"Alle medewerkers van Deltares zijn mijn eindgebruikers. Dat zijn er ruim 1000. Iedereen gebruikt Office 365 en ze kunnen met vragen dus allemaal bij mij en mijn collega’s terecht. Gebruikers kunnen rechtstreeks mailen, bellen of via Teams een bericht sturen. Een groot deel van de meldingen komt ook gewoon via Topdesk binnen. Onze servicedesk registreert de meldingen in Topdesk en zij vangen de eerste meldingen op. Standaard werk zoals het aanmaken van een functionele mailbox of een distributielijst doen zij. Bij complexe vragen of wensen zet de servicedesk de meldingen door naar ons.

Wanneer wij de eindgebruikers willen informeren loopt het contact vaak via de mail of TOPdesk. Veel van de klantvragen hebben namelijk betrekking op één of enkele specifieke gebruikers. Bij grotere wijzigingen die impact hebben op alle gebruikers mailen we vaak ook. Daarbij plaatsen we dan ook prominent een bericht op ons intranet."

Met welk project ben je nu bezig?

"Momenteel ben ik vooral bezig met de implementatie van de nieuwe dienst "OutlookRoombooker". Hiermee wordt het reserveren van een kamer veel gebruiksvriendelijker. Kamers worden op dit moment namelijk gereserveerd via Topdesk, maar worden niet doorgezet naar de Outlook agenda van de aanvrager. Deze nieuwe dienst zorgt dat de aanvraag wel direct in zijn of haar agenda terechtkomt. Op dit moment moet de aanvrager zijn reservering zelf in de agenda zetten. Dat gaat natuurlijk wel eens mis. Dat zorgt dus regelmatig voor verwarring door verkeerd geboekte ruimtes of dat een geboekte ruimte toch opeens bezet blijkt. Met deze nieuwe dienst moeten deze problemen tot het verleden behoren."

Wat zijn je ambities voor de toekomst?

"Op de lange termijn wil ik wellicht doorgroeien naar een leidinggevende functie. Op dit moment wil ik vooral verder groeien in mijn rol als beheerder. Ik wil mezelf een volwaardig functioneel beheerder kunnen noemen. Ik ga binnenkort ook een verdiepende training volgen om de applicatie nog beter te leren kennen.

Daarnaast wil ik mezelf op persoonlijk vlak ook blijven ontwikkelen. De functie van functioneel beheerder vraagt toch andere dingen van je dan die van een medewerker servicedesk. Dat blijft soms toch lastig. Ik was altijd gewend om onder druk te werken en in oplossingen te denken om een melding direct op te lossen. Die druk is er bij functioneel beheer een stuk minder. Ik moet mezelf er dan ook regelmatig aan herinneren dat ik de tijd mag nemen om dingen uit te zoeken. Dat gaat steeds beter. Gelukkig krijg ik van Deltares ook alle kans en ruimte om mezelf verder te ontwikkelen. Dat ik het vertrouwen krijg, motiveert mij enorm om elke dag mijn best te doen om een betere beheerder te worden."


Aanbevolen boeken